O wykładzie
Hipoteza continuum to jedna z największych trudności, przed jakimi matematycy stanęli pod koniec XIX wieku. Do dziś nie została ona rozstrzygnięta, co świadczy o złożoności tego problemu. Najprościej rzecz ujmując, można ją sformułować następująco:
(HC) Nie ma takiego zbioru liczb, którego liczebność byłaby większa od liczebności zbioru liczb naturalnych, a mniejsza od liczebności zbioru liczb rzeczywistych.
Jak wiadomo, oba zbiory są nieskończone. Każda liczba naturalna ma swój następnik, a mówiąc inaczej do każdej liczby naturalnej można dodać 1 i w ten sposób otrzymać liczbę większą. Podobnie sprawa ma się z liczbami rzeczywistymi. A jednak, tych ostatnich jest "więcej" niż naturalnych, i to o wiele więcej. Przecież liczby rzeczywiste to także liczby ujemne, a naturalne są jedynie dodatnie. Mimo, że mamy do czynienia z dwiema nieskończonościami, jedna jest większa (czy "wyższa") od drugiej. Tymczasem nieskończoność to nieskończoność - i trudno jedną z nieskończoności uznać za większą.
Twórca teorii mnogości, Georg Cantor, zastanawiał się, czy między tymi nieskończonościami jest miejsce na jakiś inny zbiór, i ostatecznie odpowiedział przecząco. Niestety ani jemu, ani jego następcom nie udało się tego udowodnić.
W wykładzie przedstawione zostają podstawy teorii mnogości, szczegółowo zaprezentowana jest hipoteza continuum, a także omówione zostają próby udowodnienia hipotezy lub jej negacji. Przez te zagadnienia przeprowadza nas prof. W. Hugh Woodin - jeden z najważniejszych współczesnych badaczy teorii mnogości.
Wykład został przetłumaczony i opracowany w ramach zadania "Przełomy w naukach matematyczno-fizycznych – cykl wykładów on-line na Copernicus College", finansowanego ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę; umowa nr 761/P-DUN/2019.
Program
-
Wprowadzenie
-
Próby rozwiązania: Gödel i Cohen
-
Problemy szczegółowe
-
Nowe propozycje
-
Lektura uzupełniająca I
-
Lektura uzupełniająca II
Wymagane umiejętności
Wskazana znajomość podstaw teorii mnogości.