Geometria myślenia

Peter Gärdenfors

Jak nasz umysł przetwarza pojęcia? Co geometria ma wspólnego z naszym codziennym myśleniem?  

Zapisz się
  • Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych
  • GeMy
  • 3  materiały filmowe
  • Nieograniczony dostęp

O wykładzie

Jak nasz umysł kategoryuje rzeczywistość? Jak powstają pojęcia? Czy na co dzień myślimy strukturami matematycznymi? W niniejszym wykładzie prof. Peter Gärdenfors prezentuje swoją wpływową teorię "geometrii myślenia", zgodnie z którą ludzki umysł kategoryzuje rzeczywistość, tworzy pojęcia i reprezentuje właności obiektów przy wykorzystaniu struktur geometrycznych i topologicznych. Teoria ta rozwiązuje nie tylko szereg problemów, z jakimi borykają się konkurencyjne teorie kategoryzacji zyskała wsparcie w wynikach badań z zakresu robotyki kognitywnej.Wykład został wzbogacony o szereg materiałów dodatkowych i podzielony na następujące części:1. Wstęp do kognitywistyki pojęć2. Architektura przestrzeni pojęciowych3. Uczenie się i kategoryzacja Niniejszy wykład gościnny został przetłumaczony na język polski i opracowany w związku z realizacją przez Fundację Centrum Kopernika zadania „Umysł: Czym jest i jak działa?”, finansowanego w ramach umowy 538/P-DUN/2017 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.  

Program

  1. Wprowadzenie do wykładu
  2. Wstęp do kognitywistyki pojęć
  3. Architektura przestrzeni pojęciowych
  4. Uczenie się i kategoryzacja
  5. Podsumowanie wykładu
  6. Lektury uzupełniające

Wymagane umiejętności

brak  

Wykładowcy

prof. Peter Gärdenfors

Profesor nauk kognitywnych na Uniwersytecie w Lund. Współautor teorii zmiany przekonań (w logice i filozofii) oraz twórca teorii przestrzeni pojęciowych.

Czytaj więcej

Tłumaczenie i opracowanie naukowe

dr Mateusz Hohol

Doktor nauk humanistycznych specjalizujący się w filozofii nauki i kognitywistyce. Adiunkt w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych oraz pracownik Sekcji Kognitywistyki Instytutu Filozofii i Soc...

Czytaj więcej