Czy sztuczna inteligencja może postępować etycznie lub nieetycznie? Jakie normy etyczne powinniśmy brać uwagę podczas tworzenia i rozwijania sztucznej inteligencji?
Sztuczna inteligencja to pojęcie, którego znaczenie jest trudne do precyzyjnego opisania. Nie zmienia to jednak tego, że z roku na rok w naszym społecznym świecie napotykamy na coraz większą liczbę urządzeń wyposażonych w zdolności, które można określić mianem inteligencji. W związku z tym już dzisiaj problemy etyczne, jakie wiążą się z rozwojem technologii, mają istotne znaczenie. W tym kursie, stanowiącym wprowadzenie do tematyki sztucznej inteligencji i etyki, zaprezentujemy wybrane zagadnienia, które obecnie są przedmiotem licznych dyskusji. Nie zabraknie też refleksji nad pytaniami, które będziemy najprawdopodbniej sobie stawiać już w nieodległej przyszłości.
Nagranie, produkcja, oprawa graficzna i tłumaczenie kursu, jak również dostosowanie platformy Copernicus College zostały sfinansowane w ramach projektu "Digitalized! Społeczeństwo w dobie rewolucji cyfrowej", realizowanego na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 2019-2022. Projekt został sfinansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach programu Akademickie Partnerstwa Międzynarodowe; nr umowy: PPI/APM/2019/1/00016/U/00001.
Merytoryczne opracowanie kursu zostało sfinansowane z budżetu Priorytetowego Obszaru Badawczego "Society of the Future" w ramach środków przyznanych Uniwersytetowi Jagiellońskiemu w programie "Inicjatywa Doskonałości".
Brak egzaminu
Doktor nauk prawnych, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się głównie filozofią prawa, filozofią umysłu oraz badaniami nad ucieleśnieniem poznania.
Doktor filozofii, adiunkt w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się tematami z zakresu filozofii umysłu, języka, psychologii i psychiatrii.