Poznanie matematyczne

Kurs wprowadza w problematykę poznania matematycznego, czyli tego jak umysł przetwarza liczby i operuje na obiektach matematycznych.

Zapisz się
  • Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych
  • PM1
  • 10  wykładów
  • Kurs otwarty
  • 30 października 2020

O kursie

Jak ewolucja wykształciła umysł matematyczny, zdolny do udowadniania złożonych twierdzeń i stosowania wyrafinowanych struktur matematycznych w naukach przyrodniczych, a zarazem blisko spokrewniony z umysłami małp? W jaki sposób ludzie przechodzą od współdzielonych z innymi gatunkami zdolności, nazywanych „zmysłem numerycznym”, do dojrzałej matematyki? Jak nasze ciało kształtuje matematyczne pojęcia? Co oznacza, że matematyka osadzona jest w kulturze? Co ogranicza nasze zdolności matematyczne? Jak można wspomagać uczenie się matematyki? Wreszcie: co odkrycia na temat poznania matematycznego mówią, a czego nie mówią, o naturze samej matematyki? By odpowiedzieć na te pytania w trakcie kursu omówimy liczne odkrycia i teorie z zakresu psychologii, neuronauki, lingwistyki, prymatologii, antropologii oraz wzbogacimy je o perspektywę filozoficzną.

Program

  1. Zmysł numeryczny: filogeneza, ontogeneza i podstawy neurobiologiczne
  2. Zmysł numeryczny: reprezentacje liczb w przestrzeni (SNARC)
  3. Ucieleśnione poznanie numeryczne
  4. Ucieleśniona matematyka
  5. Poznanie matematyczne osadzone w kulturze
  6. Wpływ uszkodzeń mózgu na poznanie matematyczne
  7. Lęk przed matematyką
  8. Wspomaganie kompetencji matematycznych
  9. Mity edukacyjne
  10. Filozofia matematyki
  11. Egzamin

Wymagane umiejętności

Brak wymagań wstępnych, kurs kończy się egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru.

Wykładowcy

dr Mateusz Hohol

Adiunkt w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ.

Czytaj więcej

dr Krzysztof Cipora

Doktor nauk społecznych specjalizujący się w eksperymentalnej psychologii osobowości i poznania. Pracownik naukowy Uniwersytetu Eberharda Karola w Tybindze.

Czytaj więcej